fredag 31 maj 2013

Kubismen, Frits Wotruba

Kubismen var den första abstrakta konststilen på 1900-talet. Stilens huvudperiod räknas från 1907 till 1914. Några kända konstnärer från den här ismen är Pablo Picasso, George Braque, Émelie Bernard och Salvador Dali. Kubismen är främst uppdelad i tre olika perioder, ”analytisk”, ”hermetisk” och ”syntetisk”. De första kubistiska verken var de ”analytiska” och är de motiven som framställs som flersidiga med hårda kroppar. Men Braque och Picasso övergick till den ”hermetiska” perioden, en mer tvådimensionell abstrakt form där själva mönstret fick större betydelse och där motivet helt eller delvis är omöjligt att urskilja. Färgen under denna period var nästan helt borta från deras verk, huvudfärgerna var monokroma i grå, blå, bruna och vita toner. Men i kubismens slutliga fas, kallad den ”syntetiska” pga kombinationen av abstrakta former med verkliga material och färgen återvände.



Min inspiration är Fritz Wotruba, en tysk konstnär som främst gjorde skulpturer. Han har bland annat designat Wotrubakirche i Wien, en kyrka med en typisk kubistisk stil.
Den här kyrkan är min främsta inspiration, det första jag tänker på när jag hör kubism är labyrinter, så varför inte designa möbler med labyrinter som mönster? Fritz Wotruba brukade göra skulpturer, kyrkan som jag blev inspirerad av är gjord utav betong och glas, vilket jag har bestämt att mina möbler ska vara gjorda av, dvs att tex mitt soffbord har en labyrint som går ner mot golvet med en glasskiva över. Så om man har en fluffig matta under så syns den upp igenom labyrinten! Sen har jag designat en stol som jag dock tror kan bli för tung att ha i köket men kanske kan vara mer utomhus i trädgården. Det är det som är så bra med att möblerna är gjorda i betong! Dom kan stå lite vart som helst utan att bli dåliga. Jag har också designat en liten lampa som man kan ha ståendes bredvid sängen eller kanske i fönstret. En design jag har kommit på är en ”pall” som jag främst tänkte man kunde ha i hallen och ställa in kanske ett eller två par skor i eftersom den är mer ihålig än resten av möblerna. Sen har jag också designat en skänk som är som två delar i ett, mer kan du se på bilderna som kommer efter!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar