fredag 31 maj 2013

ISABELLES SOVRUM

jag fick i uppgift att designa Isabelles sovrum. Ett kvadratiskt rum med en vinklad vägg.
det började med att Isabelle fick ett papper med massa frågor på som hon skulle svara på så jag kunde få veta lite bättre vad hon tycker om. Sen satt vi och pratade lite om vad hon skulle vilja ha för färg på möblerna osv.
När man kommer in i rummet genom dörren som är i mitten av väggen så ser man fönstret på väggen till höger. Till vänster är den vinklade väggen, i övrigt är rummet rätt kvadratiskt.

Hennes önskemål var en stor säng, sängbord, tv, stor garderob och spegel. Hon ville också ha mjuka färger till mörka möbler. Hon gillar dessutom eklektisk stil.

Min ide är att hon skall ha en stor garderob i mörkbrunt trä som går längs med hörnet längst bort från dörren och fönstret. Garderoben står främst av tre delar och mitten garderoben kommer ha en spegeldörr. I hörnet mitt emot kommer det stå en golvhylla där hon kan ha sina smycken, smink, ljus osv. Hyllan kommer också vara i samma mörkbruna trä. En till sak som matchar färgmässigt med garderoben och hyllan är hennes säng”bord” som hänger mellan garderoben och sängen, den kommer va på väggen mitt emot dörren. Sen är sängen 140x200 med massa kuddar i olika lila och svartaktiga färger. Ovanför sängen kommer det hänga två vita tavlor som det står olika texter på. Det finns en till liknande tavla som kommer stå på tavelhyllan ovanför 42tums tvn som hänger på den vinklade väggen mitt emot sängen. På tavelhyllan kommer det stå små prydnadssaker för att få till det lite mer hemtrevligt och inte bara några ”bas” möbler i rummet. Tavelhyllan är för övrigt i svart. Väggarna är i ljus cappuccino färg för att få till lite mer mjukhet i rummet.
Känslan jag ville få var hemtrevligt och mysigt, men ändå inte för gulligt. Färgen lila valde jag mest för jag hittade en fin kudde i mörklila när jag letade inspiration till färger mm, men har även valt lite mjukare färger som kommer vara utspritt i rummet. Möblerna valde jag efter Isabelles behov, så som stor säng och mycket utrymme för sina kläder.


Jag såg nu efteråt att jag borde ha haft med en rund fluffig matta för att bli av med det kantiga eftersom det inte direkt finns några rundaktiga möbler. Men i övrigt är jag nöjd med resultatet och tror nog det skulle blivit ett rätt mysigt rum. Jag tror dock att rummet kommer kännas väldigt litet på grund av färgvalet och storleken på möblerna.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar