fredag 3 maj 2013

Banksy bildanalys

Jag har valt att analysera en bild banksy målade i London år 2009.
Konstverket föreställer en tapetserade som tapetserar upp grafiti på väggen.
Från mitten till höger är det mestadels gul/orange/svart grafiti och till vänster om detta alltså ungefär i mitten så står då tapetseraren med en cigarett i munnen, vita hängslebyxor, en rulle med tapet under armen och hinken men klister i handen.
Bakgrunden är ljusgrå och mannen är gjord med en stencil som grund alltså de vita hängslebyxorna, basker kepsen och den matta olivgröna tröjan. Sen är förmodligen tapetrullen och hinken också gjord med en stencil. Efter det gissar jag på att han antingen har målat för hand eller också använt stenciler för att måla de svarta skuggorna på mannen och hans verktyg.
Ljuset kommer bakifrån honom alltså från vänster.
Som sagt så finns bilden i London, men jag hittade den på Banksys egna hemsida där han har lagt upp flera av sina egna konstverk!

Det jag tror banksy menar med det här verket är att grafittin borde få vara kvar och att det borde finnas mer street art på de tråkiga väggarna runt omkring i städerna.
Det är alltid roligare att ha något att titta på än tomma gråa väggar! Nu vet jag ju inte direkt vart konstverket finns mer än att det ser ut som en gränd eller tågbana, men tror att den ska vara från alla grafittimålare till staten/regeringen osv som visar hur tråkigt det blir med bara grått jämfört med massa konst på väggarna. Dock anser förmodligen dom inte det som konst utan onödigt kladd, fast det verkar som att Banksy försöker vända på detta!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar