fredag 7 november 2014

Readymade - Inspiration



Giuseppi Arcimboldo (1527-1593) blev hovmålare och porträttmålare år 1562 åt de tysk-romerska kejsarna Maximilian II och senare Rudolf II. Men hans verk var inte bara de klassiska porträtten av kejsarna. Han använde sig även av föremål som tillsammans föreställde ansikten. Ett exempel på föremål han använde var blommor i olika färger och sorter. Tanken var inte att gestalterna skulle likna en viss person utan var istället symboler och allegorier som speglade kulturen och idéerna i högrenässansens Europa.
Hans mest kända verk är en bildserie av årstiderna. Vårens ansikte är uppbyggdt av blommor, sommaren av grönsaker, hösten av frukter och vintern av träd.
Archimboldo var inte bara porträttmålare, utan han var även arkitekt, designer och ingenjör.
Han målade med oljefärg på träpannå.
Arcimboldo tvingades följa med Rudolf II till Prag när hovet flyttade dit 1583. Efter några år hade han emellertid fått nog och bad om tillåtelse att återvända hem till Milano. Hans begäran godkändes till slut 1587, bara sex år innan han dog av njursvikt.

Giuseppe_Arcimboldo_-_Spring,_1573.jpg
Spring - 1573
arcimboldo14.jpg
Flora - 1591

























Jag inspirerades av Giuseppe Archimboldo dels för att han målade många verk med blommor men mest för att hans målningar var allegorier.
Mitt konstverk är nämligen en ros utav glassplitter på ett pedistal. Min skulptur är också en allegori och meningen med den är “Att ta något fult och göra det vackert”.
Med det menar jag att jag tog det fula glassplittret som man kan skada sig på och som bara ligger på marken och skräpar. Detta återanvände jag och skapade denna ros, en vacker och populär blomma som ofta representerar kärlek.

Allegori - En allegori har oftast en dold mening med verket. Ibland kan det vara tydligt, men ibland är märks det inte ens av. Några exempel är att lien står för döden och en vågskål står för rättvisa. Inom målarkonsten och skulptur används allegori för att ge abstrakta begrepp som naturkrafter.

Illuminated_museum_plinth.jpg
Exempel på pedistal
Tanken var att mitt konstverk skall stå inne i ett museum, på ett stort pedistal med en glas kub runt om. Innuti skall min ros stå på sin lilla pedistal och få tala för sig självt.

Varför det skall vara just glas runt om så man inte kan nå den är för att trots den numera är något vackert, är den fortfarande farlig. Glaset är fortfarande vasst och man kan fortfarande skära sig på den. Alltså, “titta men inte röra”.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar