onsdag 26 mars 2014

Lampan

Då var min lampa klar! 
Jag är väldigt nöjd med resultatet även om jag inte fick den i den storleken jag ville ha den! 
Jag ville ha den 60cm i diameter men istället blev det 40cm och den inre ringen blev 36cm i diameter. 

Hålen blev även lite små men så fick det bli eftersom lampan blev mindre än tänkte. Men man kan se mönstret tydligt när lampan är på så det funkar ändå! 

Man kan se lite lim överallt där tex ringarna sitter fast men jag ville inte riskera att den skulle gå sönder så det fick bli så! Jag tror nog att de flesta kan se förbi det. 

Så resultatmässigt är det nu en cylinderformad lampa som är 40cm i diameter bred och 20cm hög. 
Den har fem rader med mönster som har bildats utav massvis med småhål.
Min inspiration var de mongoliska mönstren som jag hittat på internet och jag fick även väldigt tidigt en bild i huvudet på ett ungefär hur jag ville ha den.
Undertill finns den mindre ringen på 36cm i diameter. Den har arean täckt med rispapper och har min logga sprayad i guld som är riktad nedåt mot bordet.

Här kommer en mängd med bilder som tagits under processen.












Här är mitt första försök till att spraya min logga på rispapper, jag sprayade för mycket så limmet släppte på vissa ställen och det ser ut som det runnit ut fett från färgen så fick göra om det. Nedanför finns en närmare bild på mitt misslyckade försök!


Men nästa blomma blev definitivt bättre! Det är den som nu sitter fast på lampan. Så man lär sig av sina misstag. Jag såg till så att stencilen verkligen satt fast och att jag inte sprayade för mycket. 



Jag använde limpistol för att fästa rispapper runt metallringen och sen skar jag bort överblivet papper.




Här kommer mitt färdiga resultat! Den hänger nu i klassrummet och kan tändas när som helst! Det jag tycker om väldigt mycket är att i "vanligt" ljus ser man knappt hålen men tänder man lampan så sipprar mönstret fram!
Dock har jag fortfarande ingen bra bild på när lampan är tänd.. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar