fredag 17 april 2015

Arkitektur - rum: Gunnebo - Lusthus


I arkitekturen har jag nu fått en ny uppgift. Den handlar om att jag skall designa och inreda ett lusthus. Då den skall befinna sig vid Gunnebo slott, inspireras jag av hur slottet ser ut så lusthuset passar in med omgivningen. Jag vill ha mycket ljus in i lusthuset och att man skall kunna öppna upp stora dörrar för så man kan sitta där inne men ändå ta del av omgivningen utanför. Då vi skall utgå från en kvinna i 40-årsåldern som har reumatism måste vi anpassa oss efter henne. Därför tänkte jag att mina dörrar skall kunna öppnas mekaniskt. 


Min första idé var att tre utav väggarna skulle ha "dubbeldörrar" i glas som liknar den dörren som finns på baksidan av Gunnebo slott. 

Men detta tyckte jag blev för bökigt med alla dörrar och jag ville dessutom ha liknande pelare som finns på baksidan av Gunnebo slott. 

Själva taket skall vara i samma material som slottet, samma färgskala osv. och fasaden skall också vara gjord av liggandes vitmålade plankor. 

I min slutgiltiga idé av hur utsidan skall se ut, kommer jag ha två pelare framtill som håller uppe en del av taket, istället för att hela hexagonen skall vara ett rum, tar jag bort tre sidor och sätter upp två skjutdörrar och glasväggar tvärs över för att man skall kunna öppna upp och se naturen runt om lättare. På de resterande väggarna skall det finnas mindre fönster som matchar med dörrarna. Pelarna skall matcha pelarna som finns på Gunnebo slott. Dock vet jag inte ännu om jag skall göra en simplare verison av dem för att det inte skall bli för likt slottet. 

På insidan av lusthuset skall taket vara gjort i vitmålat trä så man ser balkar osv. I mitten skall det hänga en takkrona. Längs med tre av väggarna skall det finnas tre lägre bokhyllor som inte täcker alla fönstren. Men för att kvinnan skall slippa att böja på knäna för mycket kommer de flesta böckerna stå längst upp i hyllorna. Nedtill kommer det istället finnas prydnadsföremål. Till höger i rummet kommer det finnas ett bord med två fåtöljer så man kan sitta och fika samt läsa böcker. Lusthuset kommer därför bli ett sällskapsrum/"bibliotek". Färgmässigt kommer det vara någon mild ljus färg på väggarna och istället finnas detaljer i någon färg som sticker ut ur mängden. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar